Pengaruh Model Pembelajaran Based Learning (PBL) Terhadap Penguatan Keterampilan Literasi Digital dan Berpikir Komputasional pada Mata Pelajaran Informatika
Main Article Content
Abstract
Digital literacy and computational thinking are essential learning elements in the Informatics subject for Phase E, especially for Vocational High School (SMK) students. To become Well-Being and Wise Digital Citizens and Computationally Literate Creators, digital literacy and computational thinking are fundamental skills that SMK students must possess in the Industry 4.0 era to be prepared for a technology-driven workforce. This study aims to analyze the impact of implementing the Problem-Based Learning (PBL) model on strengthening Digital Literacy and Computational Thinking in the Informatics subject. The research method used is quantitative, with a quasi-experimental design. This study involved a sample of 52 students from SMK Barunawati Surabaya, consisting of two classes: X AK and X MP. Based on the research findings, it can be concluded that the implementation of the Problem-Based Learning (PBL) model significantly influences the enhancement of Digital Literacy and Computational Thinking skills in the Informatics subject, leading to improved student learning outcomes.
Keywords: Problem Base Learning (PBL), Digital Literacy, Computational Thinking, Informatics
Abstrak : Literasi digital dan berpikir komputasional merupakan elemen pembelajaran yang ada pada mata pelajaran Informatika fase E terutama bagi siswa Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Untuk menjadi Well-Being And Wise Digital Citizen dan Computationally Literate Creators literasi digital dan berpikir komputasional juga merupakan keterampilan mendasar yang harus dimiliki oleh siswa SMK di era Revolusi Industri 4.0 agar siap menghadapi dunia kerja yang berbasis teknologi. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dampak penerapan model pembelajaran Problem Base Learning (PBL) terhadap penguatan Literasi Digital dan Berpikir Komputasional pada mata pelajaran Informatika. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan desain yang digunakan adalah Eksperimen Semu (Quasi Eksperimental). Penelitian ini melibatkan sampel 52 siswa SMK Barunawati Surabaya berasal dari 2 kelas X AK dan X MP. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran Problem Base Learning (PBL) terhadap penguatan ketrampilan Literasi Digital dan Berpikir Komputasional pada mata pelajaran Informatika memiliki pengaruh yang signifikan terhadap hasil belajar siswa.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.